tammikuu 11, 2014

Hyvä tiedote on törkeän tehokas mainos *

* Otsikko on lainattu Markkinointi & Mainonta -lehden päätoimittaja Henrik Muukkosen kolumnista. (Koko kolumnin voit lukea vaikka täällä M&M 10/1.2014).

En voisi olla enempää samaa mieltä Henrik Muukkosen kanssa. Tämä on niin totta!

Koen, että minun tehtävänäni viestinnän ammattilaisena on auttaa yritystä löytämään jutun arvoisia asioita, jotka kiinnostavat muitakin kuin yritystä itseään. Joskus esille tulevat asiat ovat sellaisia, että minun pitää sanoa suoraan, ettei tästä tule etusivun juttua (tai edes sitä pientä) tai että tämä ei ole yleisesti kiinnostava asia. Ja tietoa ei silloin kannata lähettää lehdistölle. Suoraan sanominen saattaa harmittaa ja ärsyttääkin yrityksissä, joille asia on elintärkeä, mutta rehellisyys on kaikkien etu. Kaikki säästävät aikaa, niin tekijät kuin toimittajat toimituksissa, jotka saavat yhden tiedotteen vähemmän silmäiltäväkseen. Täysin tiedottamatta jättäminen ei ole tässäkään oikea ratkaisu. Kun uutinen on tärkeä, etsitään oikeat kohderyhmät, joille tieto kerrotaan suoraan.

Minulla on paljon kokemusta myös niistä tapauksista, joissa yritys ei itse ole ajatellut, että käsillä oleva asia voisi olla kiinnostava uutinen myös muille. Tällöin viestinnän ammattilainen ryhtyy toimeen ja tekee aiheesta niin hyvän ja taidokkaan tiedotteen, lähettää sen oikeille* toimittajille ja toimituksille ja on suoraan yhteydessä heihin. Ehkä toimittajan on tällöin pakko pysähtyä hetkeksi ja tutustua aiheeseen. Ja parhaimmassa tapauksessa tiedote johtaa tuloksiin, joko suoraan jutuksi mediaan tai lisäyhteydenottoon ja sen jälkeen mediaosumaksi.

Otan vielä tähän loppuun lyhyen katkelman suoraan Henrik Muukkosen tekstistä.

”Erinomaisesti laaditut tiedotteet hyödyttävät kaikkia. Voitte olla varmoja, että tänä vuonna saatte entistä parempaa tietoa. Se tosin ei johdu pelkästään meistä täällä toimituksessa vaan teistä siellä toimituksen ulkopuolella. Maailmalla eli myös täällä Suomessa on hoksattu, että paras tapa saada oma markkinointiviesti perille on kirjoittaa valtavan hyviä tiedotteita. Valtavan hyvät tiedotteet päätyvät tiedotusvälineisiin, koska mediat haluavat kertoa hyviä ja hyödyllisiä tarinoita ja lukijat, katsojat ja kuuntelijat haluavat niistä nauttia. Median murros – älä oksenna – takaa osaltaan sen, että toimituksissa on entistä vähemmän aikaa tehdä yhtä juttua. Siksi erinomaisesti laaditut tiedotteet hyödyttävät kaikkia.” 

Törkeän hyviä tiedotteita tekee Idonean Petra. Ota yhteyttä: petra.ruonakoski @ idonea.fi / 040 504 0031. 

PS. Viikon 2. parhaat mediaosumat saavutti tiedote otsikolla: ”Mars-valaisin palkittiin Good Design -tunnustuksella”. Mediaosumia tuli koko Suomen pituudelta ja leveydeltä.

PS. * Tähdellä merkityn oikean toimittajan vastakohta ei ole leikkitoimittaja tai valetoimittaja. Tässä tarkoitetaan sitä, että tiedotettava asia kuuluu toimittajan toimenkuvaan. Tiedetoimittajalle kun ei kannata laittaa uusinta tiedotetta ripsivärin tuuhentavista ominaisuuksista, vaan asiasta on kiinnostunut muoti- ja kauneustoimittaja.