lokakuu 4, 2017

Kriisiviestinnästä

Vain huonosti hoidettu kriisi ylittää uutiskynnyksen.

Juttelin 4.10.2017 YLE Lahden radiossa kriisiviestinnästä. Mokia tulee aina, jos ei tulisi, niin se vasta olisi ihme. Toinen juttu on miten ne hoidetaan.

Hyviä ja vähemmän hyviä esimerkkejä kriisien hoidosta on maailma pullollaan. Esimerkiksi noussut Sysmän case (ei, en linkkaa sitä tähän, koska kohu on noussut jo liiankin suureksi) on pieni pisara meressä. Ja se unohtunee yhtä pian kuin nousikin. Kohuja nousee ja laskee tasaiseen tahtiin. Kävin jopa miettimään sitä, että tarvitsemmeko me tänä päivänä jokapäiväisen kriisimme? Kauhistelemme ja päivittelemme hetken asiaa ja sitten se unohtuu, kun tilalle nousee uusi. Google-näkyvyys tosin jää, mutta sekin haalistuu ajan myötä. Tapahtuma jää kummittelemaan ihmisten mieliin ja tasaisin väliajoin se saattaa nousta sieltä pintaan.

Kriisi, vaikkapa mainekriisi, voi kohdata jokaista yritystä. Asiakkaan on helppo nostaa reklamaatio someen kaikkien nähtäville. Tärkeää on, miten silloin toimitaan. Käsi ylös mokan merkiksi, anteeksipyyntö ja asian korjaus ja/tai korvaaminen ovat ensimmäiset toimenpiteet. Aidosti, ystävällisesti ja nopeasti. Lisäksi vielä varmistus, ettei näin tule tapahtumaan uudestaan.

Kaipaatko apua viestintään? Ennakointi on ykkönen – kun kriisi on päällä, silloin pitää toimia!

PS. Tämä Savotta-case hymyilytti erityisesti. Minulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä, mutta tiedänpähän minäkin minkä Vonka-aserepun ostaisin, jos sellaista sattuisin tarvitsemaan. Loistavaa toimintaa!