Tiedotteessa on kiteytettynä asian ydin

Tiedotteessa on kiteytettynä asian ydin

Mikä on se, johon pitää saada tiivistettyä ja kiteytettyä olennaisin tärkeästä muutoksesta, uudesta tuotteesta tai palvelusta? Tiedote. Yhteen ainoaan A4:een pitää saada puserrettua koko asian ydin. Ja mielellään vielä otsikkoon. 

Kelataanpa hieman alkuun. Miksi ylipäätään kirjoitan tiedotteesta? Siksi, että se on voimallinen väline oikein käytettynä vielä tänäkin päivänä, mutta yksin sen teho ei riitä.

Strategia kertoo miten tavoitteet ja visiot saavutetaan. Samoin on viestinnässä. Kun tavoite on kirkas, viestintästrategia osoittaa, miten ja millä viestinnän keinolla tavoite saavutetaan. Jos rakennetaan yritysmielikuvaa tai brändiä, tiedotus on vahva keino, joka palvelee useita eri sidosryhmiä. Tiedote lähetetään sähköpostilla toimituksille ja mielipidevaikuttajille, sen pitää näkyä sekä jakelijan portaaleissa että omissa kanavissa, nettisivuilla, sosiaalisen median tileillä ja hakukoneissa. Parhaimmassa tapauksessa kohderyhmä jakaa tietoa ja se aiheuttaa keskustelua. Jos juttu julkaistaan alan medioissa, näkyvyys kasvaa. Yhteen A4:een kiteytetty ajatus saakin pian kattavan jakelun ja huomion ja alkuperäinen tavoite on saavutettu kirkkaasti.

Varmista, että tiedote myös luetaan!

Tiedotteen kirjoittaminen ja koostaminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii aikaa. Liana Technologiesin selvityksen* mukaan kuusi asiaa varmistaa, että tiedote todella luetaan:

  1. Tiedota kuumista aiheista nopeasti
  2. Kirjoita selkeää ja helposti ymmärrettävää tekstiä
  3. Luo houkutteleva otsikko
  4. Kohdista tiedote oikein
  5. Valitse oikeat tiedotuskanavat
  6. Lisää yhteyshenkilön yhteystiedot ja varmista, että hän on tavoitettavissa

Näihin kuuteen kohtaan sisältyy myös paljon kokemuksellista tietoa, josta kerron mielelläni lisää jokin toinen kerta. Lianan selvityksestä käy myös ilmi muutamia kiinnostavia yksityiskohtia, jotka kannattaa pitää mielessä.

  • Jopa 35 % vastaajista kertoi hyödyntäneensä tiedotetta artikkelin kirjoittamisessa viimeisen 24 tunnin aikana.
  • Tiedotteet kannattaa lähettää toimituksiin aikaisin aamulla, jotta ne ehtivät käsittelyyn aamukokouksessa.
  • Otsikon on oltava selkeä. Päätös siitä, onko tiedote kiinnostava tehdään yhdellä silmäyksellä.

*Liana Technlogies toteutti kyselyn viime vuonna ja siihen vastasi 892 media-alan ammattilaista Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Hong Kongista, Ruotsista ja Yhdistyneistä arabiemiirikunnista. Lue lisää täältä.

Suomessa yrityksen palvelu tunnettaan paremmin Epressi.com -tiedotejakelupalveluna. Olen kerännyt kokemuksia muistakin tiedotejakeluista ja mediaseurannoista ja kerron niistä mielelläni lisää.

Soita tai laita viestiä: Petra Ruonakoski, 040 504 0031, petra.ruonakoski@idonea.fi